Опис досвіду

Опис педагогічного досвіду

 

Галалюк Наталія Анатоліївна

вчитель географії Рокинівського НВК

24.01.1973р.

Стаж 21р.

вища категорія, вчитель-методист

Науково-педагогічна проблема

Дослідницькі методи навчання як необхідна умова розвитку творчого потенціалу учнів
Кредо

Єдиний шлях, що веде до знань – діяльність (Б.Шоу)

Актуальність проблеми в освітньому просторі

Зміст шкільної географічної освіти повинен адекватно відтворювати наукові досягнення людства. Сучасні дослідники проблем розвитку змісту освіти вважають, що в ньому мають бути закладені механізми адаптації, життєтворчості, рефлексії, виживання та збереження індивідуальності особистості. Сьогодні є всі підстави стверджувати, що використання дослідницьких методів може забезпечити освіту, розвиток і виховання учнів відповідно до вимог сучасного рівня науково-технічного прогресу.

Висвітлення власного досвіду

Мета дослідницьких методів навчання – набуття учнями досвіду дослідницької роботи в пізнавальній діяльності, об’єднання розвитку інтелектуальних здібностей, дослідницьких умінь і творчого потенціалу та на цій основі формування активної творчої особистості. Залучення дітей зі шкільної лави до процесу наукового дослідження сприяє формуванню самодостатньої компетентної особистості. Дослідницька технологія змінює світогляд дитини, її самооцінку, справляє значний вплив на формування життєвих цінностей.

Із досвіду відомо, що різкий перехід від репродуктивного типу завдань до пошукового, а той дослідницького не буде успішним, а призведе до багатьох труднощів і невдач. потрібна проміжна і єднальна ланка між репродуктивними та творчими завданнями частково-пошукового характеру. Під час їх розв’язання школярі вчаться встановлювати логічно завершені зв’язки між судженнями та умовиводами. Тому на початковому етапі можна запропонувати прості вправи, а потім – складніші завдання. Працюємо за такою схемою: Евристична бесіда (пошукова діяльність під контролем вчителя) → Частково-пошуковий метод (взаємодія вчителя та учнів) → Проблемний метод (застосування знань і способів діяльності у новій ситуації) → Дослідницький метод (учні самостійно і творчо працюють).

Результатом співпраці вчителя та учнів під час дослідницької роботи є: розвиток творчої мотивації, творчих здібностей і мислення: швидкість розумових процесів, глибини, гнучкості, оригінальності, самостійності; розвиток інтелектуальних здібностей до аналізу і синтезу; пізнавальних інтерес до об’єктів дослідження та його технології; поглиблення дослідницьких компетенцій; розвиток творчих вмінь: дискутувати, полемізувати під час обговорення результатів дослідження. Як наслідок – успіхи на олімпіадах, турнірах, конкурсах-захистах робіт МАН, формування активної життєвої позиції.

Результат діяльності

Матеріали представлені на виставку „Творчі сходинки педагогів волині”

Тематика проблеми

Форма узагальнення результатів роботи

Нетрадиційні форми та методи проведення уроків географії

Описано методику проведення нетрадиційних та нестандартних видів уроків географії.

Організація науково-дослідницької роботи учнів Рокинівського НВК

Випущено збірку Шкільне наукове товариство (ШНТ) Рокинівського НВК

Методичні рекомендації щодо написання шкільних рефератів

Розкрито систему роботи над рефератами, подано основні вимоги та рекомендації щодо їх написання.

Участь у семінарах, конференціях

Тема виступу, доповіді

Місце проведення

Рівень

„Турбота про вчителя – надія на майбутнє” – делегат форуму у м. Полтава

м.Луцьк, серпнева настановча конференція

районний

Практична спрямованість курсу географії

ВІППО, курси підвищення кваліфікації вчителів географії

обласний

 

 

Представлення Моделі наукового товариства учнів Рокинівського НВК

м. Київ, семінар керівників відділень МАН

Всеукраїнський

Інноваційна діяльність педагогів в умовах модернізації освіти. Майстер-клас „Шість капелюхів, що думають”

Підгайцівська ЗОШ, обласний семінар-практикум

обласний

„Педагогічна компетентність як умова формування професійного іміджу вчителя”.

Лищенська ЗОШ, круглий стіл керівників міжшкільних методичних об’єднань

районний

 

Географічна наука і методика її навчання: практична спрямованість

ІІ Всеукраїнський з’їзд вчителів географії, м. Київ

Всеукраїнський

Майстер-клас „Організація науково-дослідницької роботи як необхідна умова розвитку творчого потенціалу учнів”

Керівники ММО вчителів географії Луцького району, Рокинівський НВК

районний

Публікації з проблеми

1. Методика реалізації міжпредметних зв’язків на уроках географії. – Ж. Педагогічний пошук. - №3, 2005, С. – 43-46.

2. Дослідницькі методи на уроках географії. – Г. Краєзнавство. Географія. Туризм. - №5 (лютий), 2007, С. – 6-7.

3. Діяльнісний підхід у вивченні географії як фактор формування активної життєвої позиції. – Ж. Географія. №5 (березень), 2007, С. – 17-20.

4. Методи та прийоми роботи з географічними картами на уроках географії. – Г. Краєзнавство. Географія. Туризм. - №37 (жовтень), 2007, С. – 11-14.

5. Шкільне НТУ Рокинівського НВК „Інтелект”. – Ж. Позашкілля, №3, (березень), 2010р.

6. Методика написання шкільних рефератів. – Ж. Географія та основи економіки в школі. №2, 2011, С. – 17-20.