Календарно-тематичне планування
ГЕОГРАФІЯ
11-й клас
175 годин (5 годин на тиждень)
№ п/п |
Тема й зміст уроку |
Дата |
ВСТУП (3 год.) |
||
1
|
Науковий метод як спосіб мислення. Різні наукові методи дослідження. |
|
2 |
Значущі природничі відкриття в історії географічної науки. |
|
3 |
Сучасні методи дослідження географії Практична робота № 1. «Використання нових методів географічної науки для пошуку обробки і представлення географічної інформації». |
|
РОЗДІЛ І. Загальні закономірності природи Землі (37 год.) |
||
Тема 1. Фізична географія – наука про природу Землі (1год.) |
||
4 |
Фізична географія як наука про природу Землі, сутність, структура, джерела інформації. |
|
Тема 2. Земля як планета (5 год.) |
||
5 |
Земля у Всесвіті. Найважливіші географічні особливості Землі як планети. |
|
6 |
Походження Землі, етапи її розвитку. Геологічна історія Землі. Геологічна хронологія. Походження і розвиток людини. |
|
7 |
Рухи Землі, їх наслідки. Відлік часу. Годинні пояси. Система відліку часу. Календарі світу |
|
8 |
Земля як система. Поняття системи. Оболонки Землі. Взаємозв‘язки систем Землі. |
|
9 |
Еколого-географічне і ресурсно-географічне вивчення природи. Практична робота №2. «Побудова графіка залежності дальності видимого горизонту від висоти місця спостереження» |
|
Тема 3. Літосфера і рельєф Землі (8 год.) |
||
10 |
Внутрішня будова Землі. Температурний режим та агрегатний стан речовин Землі. |
|
11 |
Літосферні плити їх структурні елементи. Гіпотеза дрейфу материків А.Вегенера. |
|
12 |
Рух літосферних плит. Тектоніка літосферних плит. Платформи і геосинкліналі. Форми рельєфу та корисні копалини. |
|
13 |
Практична робота №4. «Визначення мінералів та гірських порід. Визначення основних скам'янілостей за зразками, муляжем або малюнками» |
|
14 |
Процеси в надрах та на поверхні Землі, їх наслідки. Ендогенні та екзогенні процеси. Практична робота № 5. «Побудова і аналіз гіпсографічної кривої » |
|
15 |
Вулканізм і його наслідки. Зниження і запобігання небезпеки. Землетруси та їх наслідки. Практична робота № 6. «Нанести на контурну карту сейсмічних зон та діючих вулканів» |
|
16 |
Зсуви, умови формування та причини утворення. Засоби боротьби з ними. |
|
17 |
Властивості літосфери: ресурсні, геодинамічні, геохімічні, геофізичні, екологічні. Геологічне середовище як частина навколишнього середовища людини. |
|
Тема 4. Педосфера(4 год.) |
||
18 |
Ґрунти як унікальна природна система, їх склад і властивості. |
|
19 |
Практична робота № 7. «Опис ґрунтового профілю» |
|
20 |
Вивітрювання: фізичне, хімічне. Ґрунтові профілі та процеси утворення ґрунту. |
|
21 |
Типи ґрунтів. Зниження рівня родючості ґрунту (водна та вітрова ерозія, опустелювання). Ґрунт як ресурс. Охорона ґрунтів. |
|
Тема 5. Атмосфера і клімати Землі (5 год.) |
||
22 |
Склад і будова атмосфери. Радіаційний баланс. Загальна циркуляція атмосфери. |
|
23 |
Циклони і антициклони. Вплив суші і моря на загальну циркуляцію атмосфери. Вологість повітря і глобальний розподіл опадів. |
|
24 |
Клімат та кліматотвірні чинники. Особливості формування кліматів Землі, їх типи. Зміни клімату в часі. Тропосфера – кухня погоди. |
|
25 |
Вплив людини на склад атмосфери. Кислотні дощі. Смог. Озонові діри. Парниковий ефект. Забруднення атмосфери, моніторинг та міжнародні угоди. |
|
26 |
Практична робота№ 8. «Аналіз кліматичних та синоптичних карт»
|
|
Тема 6. Гідросфера та Світовий океан (6 год.) |
||
27 |
Гіпотези походження гідросфери. Розподіл води і кругообіг води на Землі. |
|
28 |
Води суходолу. Річки. Водний режим і стік. Вплив клімату на стік. Повені та збитки від них. Русло та пов'язані з ним процеси. Заплава й алювіальні рівнини. |
|
29 |
Ґрунтові води. Озера, льодовики, болота. Зниження рівня і забруднення ґрунтових вод. . Використання та охорона ґрунтових вод. |
|
30 |
Світовий океан. Властивості морської води. Рух води в океанах. Солоність, температура і щільність. Коливання рівня моря Практична робота №9. «Складання картосхеми течій Світового океану» |
|
31 |
Забруднення океану. Міжнародні угоди з використання Світового океану. |
|
32 |
Конференція № 10. «Міжнародне використання Світового океану» |
|
Тема 7. Біосфера (2 год.) |
||
33 |
Кругообіг речовин у біосфері. Потік енергії в біосфері та її частинах. |
|
34 |
Екосистеми та їх місце в організації біосфери. Основні екосистеми світу. Вплив діяльності людини на довкілля. |
|
Тема 8. Географічна оболонка (6 год.) |
||
35 |
Етапи розвитку географічної оболонки, її складових і уявлень про неї. |
|
36 |
Закономірності еволюції географічної оболонки. Циклічність і ритмічність процесів у географічній оболонці. Практична робота № 11. «Аналіз загальних географічних закономірностей, характеристика їх прояву в природі» |
|
37 |
Територіальні комплекси, ландшафти. Вчення про ландшафтну оболонку, територіальний комплекс, ландшафт. Системність - основа їх вивчення. Природний ландшафт. |
|
38 |
Ландшафтний синтез зональних геосистем. Планетарні, регіональні, локальні геосистеми. |
|
39 |
Ландшафти, їх класифікація. Культурний ландшафт, його характерні риси і властивості. |
|
40 |
Практична робота № 13. «Вивчення принципів і правил створення культурних ландшафтів». |
|
РОЗДІЛ ІІ. Карта - мова географії (20 год.) |
||
Тема 1. Історія створення карт (3 год.) |
||
41 |
Формування уяви людей про Землю та її зображення на картах. Карти первісних народів і карти античного часу. |
|
42 |
Картографія в епоху середньовіччя. Картографія нового часу. |
|
43 |
Розвиток картографії в Україні. Перший атлас України. Перспективи розвитку картографії і топографії. |
|
Тема 2. Види географічних карт. Класифікація карт (2 год.)
|
||
44 |
Види географічних карт: загальногеографічні, тематичні. Класифікація карт за їхніми основними ознаками. |
|
45 |
Картографічні зображення Землі: профілі, рельєфні карти, атласи, глобуси, блок-діаграми. Карти спеціального змісту. |
|
Тема 3. Картографічні проекції (3 год.) |
||
46 |
Види картографічних проекцій. Умовні проекції. Практична робота № 14. «Аналіз карт побудованих у різних картографічних проекціях»; |
|
47 |
Властивості карт. |
|
48 |
Використання карт у практичній діяльності людини. |
|
Тема 4. Топографічні карти і прийоми роботи з ними (5 год.) |
||
49 |
Суть топографічної карт, її особливості, сфери застосування. Масштаб довжин і площ. |
|
50 |
Географічні координати і об’єкти топографічної карти. Визначення прямокутних координат точок за топографічною картою. |
|
51 |
Кути напрямів і зв‘язок між ними. Визначення кутів напрямів на топографічній карті. |
|
52 |
Робота математичної лабораторії № 15. «Розв’язування задач на визначення азимутів, координат, відстаней за топографічною картою»; |
|
53 |
Опис місцевості за топографічною картою. Практична робота № 16. «Побудова профілю між об’єктами за топографічною картою»; |
|
Тема 5. Способи зображень на географічних картах (4 год) |
||
54 |
Спосіб якісного фону, кількісного фону, ареалів, значків, крапковий, ізоліній, значків, локалізованих діаграм, лінійних знаків, знаків руху. Картодіаграми, картограми. |
|
55 |
Практична робота №17. «Складання картосхеми з використанням різних способів картографічних зображень» |
|
56 |
Розв’язування завдань за оглядовими загальногеографічними і тематичними картами. |
|
57 |
Складання опису карт. Розв’язування завдань за соціально-економічними картами. Рельєфні карти та прийоми роботи з ними. |
|
Тема 6. Карти та інші картографічні твори (3 год.) |
||
58 |
Географічні атласи, їх види. Картографічна інформація та читання географічних карт. Практична робота №18. «Розробка легенди для тематичних карт своєї області (за вибором) з курсу соціально-економічної географії». |
|
59 |
Вплив комп’ютеризації на географію. Зародження геоінформатики, епоха «зрілості», етапи розвитку геоінформаційної системи. |
|
60 |
Творча робота «Складання маршруту історико-культурних об’єктів України або пам’яток природи за допомогою картографічних джерел» Практична робота № 20. «Робота з електронними картами» |
|
РОЗДІЛ ІІІ. Географічна культура (6 год.) |
||
Тема 1. Світові цивілізації (2 год.) |
||
61 |
Формування поняття «цивілізація». Головні напрямки теорії цивілізації: матеріалістична та культурно-історична. |
|
62 |
Систематика цивілізацій. Регіональні цивілізації. Сучасні цивілізаційні макрорегіони світу. |
|
Тема 2. Світові культури (4 год.) |
||
63 |
Зародження і становлення культури. Культура: зміст і функції поняття. |
|
64 |
Складові елементи культури |
|
65 |
Географія культури. |
|
66 |
Семінар на тему: «Калейдоскоп світових культур». Написання есе на тему: «Географічна культура випускника». |
|
РОЗДІЛ ІV. Соціально-економічна географія України (24 год.) |
||
Тема 1. Україна на політичній карті Європи і світу (3 год.) |
||
67 |
Українська державна і національна територія України. Етнічні землі. Формування сучасної української держави. |
|
68 |
Політико-географічне положення України. Глобальне і регіональне положення України. Адміністративно-територіальний устрій, його характеристика. Київ – столиця України. |
|
69 |
Практична робота №23 «Характеристика політико географічного положення України»; |
|
Тема 2. Населення України (5 год.) |
||
70 |
Проблеми демографії України. Демографічна політика України. |
|
71 |
Етнічний склад населення держави. Етнографічне районування. Практична робота №24 «Нанесення на контурну карту етнографічних районів України та їх характеристика» |
|
72 |
Розселення українців у світі. Українська діаспора. Практична робота №25 «Нанесення на контурну карту країн з найбільшою українською діаспорою» |
|
73 |
Соціальна структура населення. Працересурсний потенціал. |
|
74 |
Сучасні міграційні процеси в Україні. |
|
Тема 3. Економічна географія України (5 год.) |
||
75 |
Сучасні риси національного господарства. Реструктуризація господарського комплексу України. |
|
76 |
Показники соціально-економічного розвитку держави. Показники якості життя населення. |
|
77 |
Структура національного господарства. |
|
78 |
Природно-ресурсний потенціал та його вплив на розвиток господарства. |
|
79 |
Економіко-географічні відмінності регіонів, їх спеціалізація.
|
|
Тема 4. Соціальна географія України (5 год.) |
||
80 |
Становлення соціальної географії України. Соціальна інфраструктура. |
|
81 |
Культурно-освітній комплекс України. Науковий комплекс Практична робота №26 «Складання характеристики освітнього комплексу України» |
|
82 |
Соціально-побутовий комплекс. Рекреаційне господарство. |
|
83 |
Сучасна релігійна ситуація в Україні. |
|
84 |
Практична робота №27«Оцінка показників якості життя населення України» |
|
Тема 5. Соціально-економічне районування (3 год.) |
||
85 |
Склад, структура і типи соціально-економічних районів. Характерні ознаки соціально-економічних регіонів України. |
|
86 |
Рівні соціально-економічного розвитку регіонів. Проблеми депресивності в Україні |
|
87 |
Практична робота №28 «Складання порівняльної характеристики двох соціально-економічних районів (за вибором учня)»;
|
|
Тема 6. Зовнішні зв’язки України (3 год.) |
||
88 |
Загальні риси зовнішніх зв’язків. Види зовнішніх зв’язків, їх класифікація. |
|
89 |
Форми міжнародного співробітництва України. Інтеграція України у світовий економічний простір. |
|
90 |
Круглий стіл «Форми міжнародного співробітництва України». |
|
РОЗДІЛ V. Географія своєї області (23 год.) |
||
Тема 1. Економіко-географічне положення. Історико-географічні аспекти заселення і розвитку території області (3 год.)
|
||
91 |
Економіко-географічне положення регіону. Історія формування регіону. Масове заселення краю. Видатні дослідники краю. Практична робота №30 «Характеристика економіко-географічного положення області» |
|
92 |
Розвиток виробничих сил, науки та культури. Розвиток регіону у XX столітті. |
|
93 |
Сучасний стан розвитку. Місце області в сучасному господарському комплексі України. |
|
Тема 2. Природні умови і природні ресурси області (6 год.) |
||
94 |
Тектонічна і геологічна будова, корисні копалини. Рельєф. Міні-дослідження «Оздоблювальне каміння в архітектурі населеного пункту» |
|
95 |
Робота на місцевості «Опис яру, кар’єру, терикону, долини річки (за вибором учителя)» |
|
96 |
Клімат і агрокліматичне районування. Поверхневі і підземні води. |
|
97 |
Ґрунти. Рослинний і тваринний світ. Природні явища. Фенологічні дослідження. |
|
98 |
Ландшафти і фізико-географічне районування. |
|
99 |
Природно-заповідний фонд. Червона книга регіону. Туристсько-рекреаційні ресурси. |
|
Тема 3. Економіко-географічна характеристика області (7 год.) |
||
100 |
Адміністративно-територіальний устрій. Природно-ресурсний потенціал. Рекреаційний потенціал. |
|
101 |
Населення. Сучасні демографічні тенденції. Статево-вікова структура та національний склад. Міграції. Трудові ресурси. Практична робота №33 «Мій родовід» |
|
102 |
Структура господарства. Галузева структура промисловості. Територіальна організація промисловості. |
|
103 |
Сільське господарство, його структура і спеціалізація. Головні галузі сільського господарства: рослинництво і тваринництво. Проблеми і перспективи розвитку сільського господарства. |
|
104 |
Транспортний комплекс і його територіальна організація |
|
105 |
Соціальна інфраструктура: стан, проблеми і перспективи. |
|
106 |
Місце області в господарському комплексі України. Зовнішньоекономічні зв‘язки регіону. |
|
Тема 4. Освіта, наука і культура регіону (4 год.) |
||
107 |
Культурна спадщина і народні звичаї. Релігія. |
|
108 |
Система освіти та її територіальна організація. Зміни в системі освіти та науки за роки незалежності України. Стан і перспективи розвитку науки. Культура і спорт. |
|
109 |
Обласний центр як історичний, науковий, культурний і освітній центр. Пам‘ятки історії і культури області. |
|
110 |
Практична робота №35 «Складання комп‘ютерної презентації однієї із пам‘яток історії і культури»; |
|
Тема 6. Екологічний стан, екологічні проблеми області та шляхи їх вирішення (4 год.) |
||
111 |
Стан навколишнього природного середовища. Антропогенний вплив на природне середовище. Відходи. |
|
112 |
Природно-заповідний фонд. Регіональні екологічні проблеми. Моніторинг навколишнього природного середовища. Ядерна та радіаційна безпека. |
|
113 |
Вплив забруднення навколишнього природного середовища на стан здоров‘я населення. |
|
114 |
Роль освіти в галузі навколишнього середовища на стан вирішення екологічних проблем. Практична робота №36 «Заповнення санітарного паспорта звалища побутового сміття». |
|
РОЗДІЛ VІ. Глобальні проблеми людства (17 год.) |
||
Тема 1. Глобальні проблеми людства. Геоглобалістика (2 год.) |
||
115 |
Поняття «глобальні проблеми», «глобалістика». Глобалізація. Форми глобалізації: економічна, політична, культурна. Позитивні і негативні наслідки глобалізації. Глобальний інформаційний простір. |
|
116 |
Класифікації глобальних проблем. Взаємозв‘язок глобальних проблем людства. Послідовні рівні вивчення глобальних проблем: глобальний, регіональний і локальний |
|
Тема 2. Глобальні проблеми політичного і соціально-економічного характеру (2 год.) |
||
117 |
Проблема війни і миру. Проблема біженців.
|
|
118 |
Розширення НАТО у східному напрямку. Суть, причини, географічні аспекти, шляхи вирішення. |
|
Тема 3. Глобальні проблеми природо-економічного характеру (5 год.) |
||
119 |
Екологічна проблема. Територіальний аналіз екологічних проблем світу. Енергетична проблема. |
|
120 |
Сировинна проблема. |
|
121 |
Продовольча проблема і її географічні аспекти. |
|
122 |
Проблема Світового океану. Конвенція ООН з морського права. Суть проблем, причини виникнення та шляхи вирішення. |
|
123 |
Практична робота 37 «Розробка проекту рішення однієї з глобальних проблем людства»; |
|
Тема 4. Глобальні проблеми соціального характеру (2 год.) |
||
124 |
Демографічна проблема. Демографічні прогнози. Проблема міжнаціональних відносин. |
|
125 |
Проблеми відсталості країн, дефіциту демократії, охорони здоров‘я населення і довголіття, їх географічний аспект. Гендерне насильство. Насильство над дітьми. Хвороби цивілізації. |
|
Тема 5. Глобальні проблеми змішаного характеру (1 год.) |
||
126 |
Проблеми регіональних конфліктів, тероризму, технологічних аварій, стихійних лих, злочинності та інші. |
|
Тема 6. Глобальні проблеми наукового характеру (1год.) |
||
127 |
Глобальні проблеми освоєння космосу, дослідження внутрішньої будови Землі, довгострокове прогнозування клімату та інші. |
|
Тема 7. «Малі проблеми» ( 2 год.) |
||
128 |
Проблеми бюрократії, геоцентризму, наркоманії, націоналізму. |
|
129 |
Проблеми бюрократії, геоцентризму, наркоманії, націоналізму. |
|
Тема 8. Глобальна освіта (2 год.) |
||
130 |
Поняття «глобальна освіта», її мета та масштаби. Реформи освіти. Характерні риси сучасної глобальної освіти. |
|
131 |
Круглий стіл «Реформи української освіти». |
|
РОЗДІЛ VІІ. Стратегія сталого розвитку (30 год.) |
||
Тема 1. Екологічна криза (8 год.) |
||
132 |
Поняття «глобальна екосистема». Етапи впливу людини на природу: неолітичний, індустріальний, науково-технічний. |
|
133 |
«Круглий» стіл «Державний земельний кадастр в Україні»; |
|
134 |
Техногенний вплив на географічну оболонку Землі та його наслідки. Основні види забруднення: фізичне, хімічне, біологічне, радіаційне. |
|
135 |
Біологічне забруднення наземних екосистем, причини виникнення і наслідки. Біологічне забруднення прісноводних і морських екосистем: причини виникнення, наслідки. Дискусія «Причини виникнення озонових дірок. Парниковий ефект» |
|
136 |
Практична робота № 41 «Нанесення на картосхему свого населеного пункту санкціонованих і несанкціонованих сміттєзвалищ, аналіз і розробка пропозицій» «Круглий» стіл «Проблеми адаптації людини в умовах постійної зміни навколишнього середовища». |
|
137 |
Екологічні проблеми і політика. Явище «національного егоїзму». Небезпека наслідків впливу людини на біосферу – одна з головних причин розробки концепції сталого розвитку. |
|
138 |
Середовище існування людини та його якість. Класифікація природного середовища за ступенем його комфортності для населення. Круглий» стіл «Проблеми адаптації людини в умовах постійної зміни навколишнього середовища». |
|
139 |
Практична робота № 43 «Оцінювання комфортності природного середовища для життя людей». |
|
Тема 2. Соціальна криза (7 год.) |
||
140 |
Сутність соціальної кризи та її складові: зростання чисельності голодних і бідних, безробітних, розшарування суспільства на бідних і багатих. |
|
142 |
Поглиблення демографічної кризи: зростання соціальної напруги, проблеми забезпечення населення питною водою, харчами та інфраструктурою. Моніторинг фізичного розвитку учнів школи та аналіз захворюваності; |
|
142 |
Здоров’я людини – фізичне і психічне. Дискусія «Здоров’я людини – багатство в усі часи» |
|
143 |
Зростання захворюваності на туберкульоз, серцево-судинні захворювання, злоякісні новоутворення, алергічні прояви. |
|
144 |
Проблема ВІЛ/СНІДу; пташиного грипу; Ебола. Міні-дослідження «Тютюнокуріння серед школярів (анкетування)»; Підготовка доповіді «Туберкульоз – соціальна хвороба» |
|
145 |
Духовна криза: зростання суїциду, стресів, нервових потрясінь, наркоманії, алкоголізму. |
|
146 |
Загроза існування людини – одна з головних причин розробки концепції сталого розвитку. Творча робота «Складання списку змін у власному способі життя» |
|
Тема 3. Економічна криза (7 год.) |
||
147 |
Сутність поняття «економічна криза»: спад виробництва, зростання обсягу ВВП тощо. |
|
148 |
Торгово-економічні війни в різних країнах світу. |
|
149 |
Зростання обсягів виробництва та вичерпні ресурси. Низька ефективність використання природних ресурсів у країнах світу, особливо у країнах, що розвиваються, і країнах з перехідною економікою. |
|
150 |
Нераціональні підходи до організації природокористування. Енергоємність, водомісткість як важливі показники розвитку економіки. |
|
151 |
Проблема екстенсивного розвитку економіки у країнах світу. Країни аграрно-сировинні, проблеми розвитку економіки. Практична робота №49. «Характеристика проблем екстенсивного розвитку економіки у країнах світу» |
|
152 |
Бідність і нееквівалентність розподілу. Занепад економіки у більшості країн світу – одна з головних причин переходу до концепції сталого розвитку. |
|
153 |
Творча робота «Складання пам’ятки «Правила поведінки під час техногенної аварії» Творча робота «Розробка проекту безвідходного (сільськогосподарського, промислового) виробництва» (за вибором учня) |
|
Тема 4. Сталий розвиток – найефективніший шлях виходу з кризи (8 год.) |
||
154 |
Наукові передумови взаємодії людини і природи. Роботи Б.Комонера, В.І.Вернадського про біосферу та її еволюцію. Стокгольмська конференція з проблем навколишнього середовища, конференція голів держав і влади з питань навколишнього середовища і сталого розвитку в Ріо-де-Жанейро і Йоханесбурзі. Рамкова конвенція про зміни клімату. |
|
155 |
Показники сталого розвитку: природокористування, природоохоронні території, стан довкілля, економічний розвиток, раціональне господарювання, соціальна справедливість, здоров’я, тривалість життя людини. Історія формування критеріїв. Сутність економічного, екологічного та соціального сталого розвитку. |
|
156 |
Два підходи до розв’язання проблеми сталого розвитку. Перший шлях – шлях екологічно чистої енергетики, безвідходних технологій, технологій замкнутого циклу. Труднощі впровадження цього напрямку в різних типах країн. Другий шлях – стратегія обмеженого споживання. Труднощі і проблеми впровадження. |
|
157 |
Досвід розробки стратегії сталого розвитку Національні моделі, концепції, програми сталого розвитку, риси, особливості. Досвід реалізації планів сталого розвитку в різних країнах. |
|
158 |
Сучасний погляд на проблему сталого розвитку і нові варіанти майбутнього розвитку: інтеграційний, ультратоталітарний, трансформаційний. Дискусія «Реальні тенденції розвитку територій – протиріччя концепції сталого розвитку. Чи правильна думка?» |
|
159 |
Міжнародні органи й організації в галузі сталого розвитку. Завдання наукового забезпечення збалансованого розвитку. Роль географії в забезпеченні сталого розвитку. |
|
160 |
Сучасний розвиток України. Основні показники розвитку, динаміка. Україна в світі. Країни Європи і Україна. Основні проблеми розвитку і причини їх виникнення. |
|
161 |
«Круглий» стіл «Кіотський протокол: «за» і «проти». |
|
РОЗДІЛ VІІІ. Глобальні прогнози, проекти, гіпотези (14 год.)
|
||
Тема 1. Глобальні прогнози (3 год.) |
||
162 |
Поняття «глобальний прогноз», «глобальне моделювання». Моделі світового розвитку: соціально-економічні, демографічні, екологічні. |
|
163 |
Зародження та розвиток досліджень глобалістики, мета, пошук шляхів розв’язання глобальних проблем. Внесок Дж. Форрестера, Д. Медоуза у розробку першої кібернетичної моделі розвитку людства. |
|
164 |
Глобальні геополітичні прогнози: «ядерна зима», взаємовідносини «Багата Північ» і «Бідний Південь», діалог цивілізацій тощо. Роботи вітчизняних науковців у галузі геополітики і геостратегії. |
|
Тема 2. Глобальні проекти (5 год.) |
||
165 |
Поняття «глобальний проект». Класифікація глобальних проектів: глобальні проекти у Світовому океані, інженерні проекти на річках, проекти створення транспортних коридорів тощо. |
|
166 |
Глобальні проекти в світовому океані Проект Г.Загреля. Проекти створення штучних островів для розміщення заводів, електростанцій, міст |
|
167 |
Інженерні проекти перетворення річкових систем. |
|
168 |
Проекти створення міжнародних транспортних коридорів: головні транспортні коридори Євразії. Проект «Трасек» – Європа – Кавказ – Азія. Проект транснаціональної залізничної магістралі – Росія – США – Канада. |
|
169 |
Практична робота №55. Екологічна експертиза проекту комплексної реконструкції гідрографічної сітки Африки. |
|
Тема 3. Глобальні гіпотези (6 год.) |
||
170 |
Поняття "глобальна гіпотеза". Гіпотеза глобальної зміни клімату Землі. Показники зміни клімату. Прогнозування майбутніх кліматичних змін. Дискусія «Глобальне потепління. Міф чи реальність?»; |
|
171 |
Гіпотеза стабілізації чисельності населення Землі. Історія виникнення і розвитку гіпотези, тривалість стабілізації, черговість переходу до стабілізації окремих великих регіонів Землі. Гіпотеза Ейкуменополіса. |
|
172 |
Поняття: гіперурбанізація, мегалополізація, ейкуменополіс. Глобальний каркас урбанізації. Програма К. Доксіадіса «Місто майбутнього». |
|
173 |
Дискусія «Бесето – перший ейкуменополіс: місто для людини чи людина для міста?». |
|
174 |
Узагальнення: конференція «Наше спільне майбутнє». |
|
175 |
Узагальнююче повторення |
|